SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ A GYERMEKEM?
Az hogy egy gyermeknek van-e tanulási nehézsége, vagy tanulási zavara, azt minden esetben a szakszolgálatok jogosultak megítélni. Ennek ellenére számtalan olyan helyzettel találkozunk, amikor egy gyermek a legnagyobb odafigyelés ellenére is diagnosztizálatlan és így ellátatlan marad. A mielőbbi szakszerű oktatást és célirányos fejlesztési környezet kialakítását célul tűzve magunk elé, összeállítottunk egy útmutatót. Ennek segítségével a tanulási és viselkedési nehézségek szülői szemmel is könnyebben azonosíthatóak már akár óvodás korban is.
Diszgráfia tünetei:
A diszgráfia előfordulhat önmagában, de gyakran jár együtt más tanulási zavarral. Szinte minden diszlexiás egyben diszgráfiás is.
Az írásmozgásra vonatkozó tünetek:
- rossz kézügyesség,
- merev kéztartás,
- görcsös ceruzafogás,
- rossz vonalvezetés,
- szabálytalan betűkapcsolás
- olvashatatlan és csúnya az írás
- lassú írástempó
- betűtévesztések
Tartalmi hibák:
- helyesírási készségük jóval elmarad az intellektusuk alapján elvárhatótól
- súlyos helyesírási problémák
- egybe- illetve különírás,
- hosszú-rövid magánhangzó- és mássalhangzó párok meghallása,
- mondatvégi írásjel,
- mondat elején nagybetű,
- mondatközi írásjel,
- máshogy írjuk - máshogy ejtjük,
- elválasztás,
- szótő- és toldalékelemzés
- írásjelek lehagyása a magánhangzókról
- kétjegyű mássalhangzók helyett egyjegyűt írnak
- betűkihagyások (alma-ama)
- betűbetoldások (krumpli-kurumpli)
- betűk sorrendjének felcserélése (hártya-hátyra)
- értelmetlenül írnak gyakran szavakat
- szótagokat is felcserélhetnek
- megduplázhatnak
- kihagyhatnak
- szavak kihagyása mondatból
- toldalék különírása a szótól
- szavakat vagy mondatot egybeírnak
Diszlexia tünetei:
Mire figyeljünk óvodás korban?
A mozgás területén is vannak figyelmet érdemlő jelek- ez a finommotoros ügyetlenség: nehezen kapják el a labdát, rosszul fogják a ceruzát, esetleg egyensúlyi problémáik vannak.
Az intő jelek a beszédnél is megmutatkoznak: későn kezdenek el beszélni, artikulációjuk elmosódott. Szegényes szókinccsel fejezik ki magukat. Utasításainkat, történeteinket többször el kell mondanunk, hogy megértsék, nehezen adják vissza a hallottakat. Emiatt nem is szívesen hallgatnak meséket.
Ezeknek a gyerekeknek a figyelme szétszórt, csak rövid ideig képesek egy dologra koncentrálni. Munka közben minden apró dologra felfigyelnek, kizökkennek a feladatvégzésből. Emlékezetük rövid idejű, nem tudják felidézni az aznap történteket, ha pedig felidézik, az időrendi sorrendet gyakran összekeverik.
Magatartási problémáik is vannak: vagy bohóckodással, csúfolódással, agresszióval hívják fel magukra a figyelmet, vagy zárkózottak, magukba fordulnak, nem szívesen barátkoznak társaikkal.
Kisiskoláskorban az azonosítás sokkal egyszerűbb és kézzel foghatóbb mi jellemzi a diszlexiás gyermeket?
betűkihagyás, betűbetoldás, betűcsere,
- gyenge helyesírás
- a szövegértés zavara
- betűk felcserélése
- nehézkes, lassú tempó
- a gyermek későn kezd el beszélni
- szóalkotási nehézség
- szegényes szókincs
- kudarcélmények hatására kialakult magatartásproblémák
- frusztráció, neurotikusság
- nagymértékű szorongás
- fáradékonyság
- sorrendiség érzékelésének nehézségei
- ügyetlen finommozgások
- nehezen kialakuló testséma
- téri-idői tájékozódás gyengesége
- gyenge ritmusérzék
- gyenge rövidtávú memória
- jobb és bal irányok felcserélése
Diszkalkúlia tünetei:
Óvodáskorban:
- idegenkedik a játékos számlálgatástól, ha nem érdeklődik a számosság, a számok iránt, nem másolgat számjegyeket, s önállóan sem írja le őket.
- összetéveszti a hasonló hangzású számokat: hat-hét, vagy hét-négy.
- nem tud az ujjain egyesével tízig számolni, és nem is tudja megmutatni a mennyiségeket.
- Számlálásnál felcseréli vagy kihagyja a számokat.
- beszédében nem használ egyszerű matematikai fogalmakat (sok, kevés, semmi, több, kevesebb, ugyanannyi), és nem is érti azokat.
- testén való tájékozódás, a testrészeinek megnevezése problémát okoz neki.
- térben, a síkban és az időben is nehezen tájékozódik.
- nem tudja sorrendben felsorolni a napok, napszakok, évszakok neveit.
- nehézséget okoz neki a színek, formák felismerése, nem érzi a ritmust.
- nem szívesen hallgat mesét, verset, kerüli a versmondást, bármilyen szöveg megtanulását.
- nem szeret gyurmázni, rajzolni, színezni, menekül a puzzle-kirakástól, a konstrukciós-, a memória játékoktól, kerüli a társasjátékokat.
A számolási zavar iskoláskori tipikus tünetei:
- pontatlanság, észlelési hiányosságok alakfelismerésnél, formamásolásnál,
- időbeli tájékozódás bizonytalansága,
- számfelcserélések,
- helyiérték-zavarok,
- síkbeli – és téri irányok keverése, gyakori tévesztése,
- tükörírás, tükörolvasás,
- helyzethibák, kihagyások, sorrendhibák,
- soralkotások, sorozatok írása - olvasása terén gyakori hibázás,
- az alapműveleteknél a tízesek átlépése,
- a maradék megtartása,
- az irányok figyelembevétele kivonáskor,
- többjegyű szorzóval való szorzáskor a részletszorzatok helyének megállapítása bizonytalan,
- szimbólumok, jelek használatának hiánya, bizonytalansága,
- matematikai szókincs fejletlensége,
- szöveges feladatok adatait nem tudja megjegyezni,
- fogalmi hiányosságok állnak elő törtszám értelmezésében, tizedes törtek írásakor, stb.
- alapvető mennyiségfogalmi hiányosságok mértékegységek tudása és átváltása terén,
- szöveges feladat matematika nyelvére átfordítása,
- elmaradott a következtetés, indokolni tudás, az elemző-összehasonlító képesség.
A hiperaktivitás tünetei:
Probléma a figyelem fenntartásával vagy koncentrálásával
- Nem figyel megfelelően a részletekre vagy gondatlan hibákat követ el az iskolai és egyéb munkában vagy más tevékenységben.
- Nehézséget jelent a figyelem megtartása a feladat- vagy játéktevékenységen belül.
- Úgy tűnik, nem figyel, amikor beszélnek hozzá.
- Nem követi az utasításokat vagy nem fejezi be az iskolai és egyéb munkákat.
- Nehézsége van a feladatok és a tevékenységek megszervezésében.
- Elkerüli, nem szereti vagy ellenáll az olyan feladatoknak, amelyek tartós értelmi erőfeszítést igényelnek.
- Elveszti a feladatokhoz vagy tevékenységhez szükséges dolgokat.
- Külső ingerek könnyen elvonják a figyelmét.
- A napi tevékenységben feledékeny.
Probléma a mozgás mennyiségével - a helyzethez képest túl sokat mozog túlzott mozgásigény
- Ülés közben babrál, fészkelődik.
- Elhagyja helyét az osztályban vagy más helyzetekben, amikor elvárják tőle, hogy ülve maradjon.
- Rohangál, ugrál vagy mászik olyan helyzetekben, amikor az nem helyénvaló (a serdülők és felnőttek képesek helyben maradni, de ekkor nagyfokú belső nyugtalanságot élhetnek át).
- Nehézségei vannak az önálló nyugodt játéktevékenységben vagy az abban való részvételben.
- Izeg-mozog vagy úgy cselekszik, mint akit felhúztak.
- Túlzottan sokat beszél.
Hirtelenség, szertelenség - gondolkodás nélküli cselekvés (impulzivitás)
- Mielőtt a kérdés befejeződött volna, kimondja a választ.
- Nehézséget okoz neki a várakozás.
- Félbeszakít másokat (pl. beszélgetést vagy játékot).
A fenti tünetek már iskoláskor előtt megterhelőek lehetnek a környezetre ezért az ilyen problémával küzdő gyermekben a sok „fegyelmezés és korlátozás” miatt, több esetben kialakulhat akár a szabályokkal, utasításokkal szembeni ellenállás is.